Valborg i Uppsala

Skärpning från min sida, frånvaron här är vidrig. Jag vill ju kunna gå tillbaka och läsa om allt kul man vart med om. På tal om kul passar det att skriva om valborg, som i år firades i studentstaden Uppsala.
 
11.45 plockade Mimmi upp mig efter en halvdag på jobbet. Förväntansfulla rullade vi mot Kallax. Vi noterade dimman som låg tungt över Luleå, men konstaterade bara att "vi ska ju snart in i dimman vi också".
 
12.00 satte vi oss i Kallaxbaren, redo för dimman med hjälp av öl. Det är då vi hör "På grund av dimman har planet som ska ta 13.10 resenärerna till Stockholm, varit tvungen att nödlanda i Skellefteå. Vi arbetar hårt med kollegorna på Arlanda för att lösa er resa ner".  Jag och Mimmi konstaterar att vi skulle in i dimman. Bokstavligt talat.
 
Vi får kort därefter komma över service checkar på 200 kr som plåster på såren. Vi accepterar läget och passar på att köpa en hamburgartallrik och en till öl. Förfesten fortsätter med andra ord.
 
14.30 tror vi att vi får äntligen får lyfta. Visar sig vara Norwegian, inte SAS. Vi konstaterar att vi tidigast får flyga med 15.50 planet, dvs nästa sasplan som går. Vi försöker döda tid i gaten. 15.15 orkar vi inte mer, utan återvänder till baren för att "hålla igång förfesten". GT:n blandas av en som aldrig gjort en förr. Den blir äcklig, men det positiva är att den är alldeles för stark.
 
Precis när vi ska börja surpla i oss hörs en välbekant röst i högtalarna. "Nu har vi jobbat fram en lösning. Ni som skulle flygit med 13.10 planet kommer att få lyfta med 15.50. Däremot inte alla, så gå till gaten för att se om just du har plats på planet". Det slutar med att vi sveper GT:n på 30 sek.
Efter en nervös väntan får vi veta att vi har plats, men att vårt bagage kommer med 16.45 planet, därför kan vi lika gärna vänta en timme till. Mimmi snear, förklarar att vi väntat sen kl 12. "Jahaa, men dååå äär ju ert bagage på detta plan. Skyynda er, spriiing!". Jag passar på att bjuda Mimmi på en öl från rad 2. "En öl till mig och min kompis på rad 14. Hon är lång och blond". Jag får senare rapporter om att Mimmi blir rörd 12 rader bakom mig.
 
När vi äntligen landat, tagit våra väskor, åkt pendeln, tagit en taxi och slutligen står i Ida Essners studentrum (fyra timmar efter i tidsschemat), händer det som inte får hända. Vi har fått med oss fel väska. I Mimmis väska finns inte smink och alkohol. Bara en okänd mans ägodelar. Den väskan visar sig efter massa telefonsamtal tillhöra en irakier. En irakier som ska flyga till just Irak inom en timme. Vi tar taxi tur och retur tillbaka till Arlanda för att byta väskor. Poff, 1000 spänn fattigare. 
 
 
20.30 kan vi äntligen börja fixa oss och korka upp på riktigt. Kvällen blir en bra kväll, trots att vi missat allt med parkhäng etc. Vi får vår dimma och fest vi också! :-)
 
Parkhänget tar vi igen dagen efteråt. Picknick i Uppsalas innerstad. Riktigt mysigt!
 
Efter stadsstroset vinkar vi av Ida, tackar för oss och skämtar halvhjärtat om att vi inte kommer att få flyga hem.
Det skulle vi inte gjort. När vi ska checka in står det bara "kontakta personal" på skärmen. Vi får veta att vår resa blivit avbokad. Ingen vet hur eller varför, varken SAS eller vi. Efter 45 min väntan, krångel, ångest och skratt utan hopp får vi äntligen ut nya biljetter. Vi får springa genom säkerhetskontrollen för att hinna med planet.
 
Morgan och Ola-Conny, släng er i väggen! Mimmi och jag har material för två säsonger under loppet av 24 timmar.
 

Kommentarer
Postat av: carola

hahaha....vilken resa....lät ändå som en väldigt rolig resa. Men ni är inte ensamma, Tommy´s kusin gör/hamnar också i dessa konstulationer....kram.kram :)

2013-05-06 @ 04:55:24
Postat av: Marri

Hahah..! tur att man inte är ensam då :)Inte lika kul när det händer, men roliga minnen iaf =) Kram

2013-05-06 @ 14:19:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0